Nieuwsberichten
Contactgegevens
P. Poot Tweewielers
Grootdorp 47
5815 AC Merselo (bij Venray)
e-mail: | Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. |
tel: | +31 (0)478-546482 |
KvK: | Venlo 12022014 |
BTW-nr: | NL 806 604 633 B01 |
Over ons
Onze werkzaamheden
Hier een overzicht van de werkzaamheden waarvoor u bij ons terecht kunt.
Onze Diensten:
-
Oldtimer Bromfiets & Motor Revisie
Of het nu gaat om het reviseren van een motorblok, het vervangen van versleten onderdelen, of het optimaliseren van prestaties: wij hebben de juiste kennis en middelen om uw klassieke bromfiets weer in topconditie te brengen. Tijdens de revisie blijven we ook nauw met u in contact om te bespreken wat we zoal tegenkomen. DMV foto's kunt u zelf ook meekijken hoe het eruit ziet. -
Complete Restauratie
Ook voor een restauratie van A tot Z kunt u uitstekend bij ons terecht. Dicht bij het originele of geheel naar eigen wens? Neem gerust contact op of kom langs om de mogelijkheden eens door te spreken. -
Reparatie & Onderhoud
Heeft uw motor of bromfiets een technische storing of vergt het onderhoud? Wij voeren snelle en efficiënte reparaties uit en bieden periodiek onderhoud om de levensduur van uw voertuig te verlengen. Zo blijft u zorgeloos rijden! -
Advies & Expertise
Heeft u een specifieke vraag over uw oldtimer? Onze deskundigen staan klaar om u te adviseren. Of het nu gaat om het kiezen van de juiste onderdelen, het verbeteren van de prestaties, of het vinden van zeldzame onderdelen: wij helpen u verder. - Schadetaxatie
- Je hoopt het nooit maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Wij kunnen een schaderapport opmaken en dit overleggen aan uw verzekeringsmaatschappij. Tevens kunnen wij de schade ook voor u herstellen.
Over ons
De Geschiedenis van........ Poot Tweewielers te Merselo
Ik ben opgegroeid in een fiets / bromfietszaak ( die nog bestaat maar alleen nog fietsen verkoopt) en heb altijd met diverse bromfietsmerken te maken gehad totdat ik in 1973 echt met het Zundapp virus besmet ben geraakt. Gezien de ervaring die ik had overgenomen vanuit het ouderlijk huis "Geen rommel maar een goed product" ging ik dus van start met de merken Zündapp en Kreidler, waaraan later nog aan aantal andere merken werden toegevoegd. In die tijd was het goede handel om cilinders en cilinderkoppen, die in beslag genomen en beschadigd waren door de Politie, weer te repareren. Dit lukte zo goed dat de klanten uit de weide omgeving kwamen. (+/- 30 km.) .
Dit soort "werk" beviel best, ook door de stijgende vraag naar gebruikte onderdelen.De "ziekte" werd steeds erger, in 1975 had ik een aanhanger waar 3 bromfietsen op konden, nu hebben we er één waar 15 bromfietsen op kunnen. Uiteraard groeide de klantenkring ook mee, het financiële risico bleef beperkt, omdat in het door ons gekochte oud ijzer nog geen andere opkopers geïnteresseerd waren.
Na veel leren en rondkijken kwam er in 1985 een grote verandering, de definitieve stap werd gezet naar "eigen baas", met een startkapitaal van DM 150.--. (geen schrijffout..!!) en een beetje ervaring met het "buitenland", waarbij kilometers maken en het invoeren van tweewielers geen probleem vormden.
In 1988 gebruikten wij bij onze buitenlandse reizen zelfs een laptop waarin alle adressen van onze Duitse klanten stonden. Iedere week zaten wij in de omgeving Saarbrücken, Koblenz, Wiesbaden , Gütersloh en Bielefeld. Door onze Duitse tussenpersonen werden deze adressen dan opgebeld. Daarom was een perfecte planning en administratie erg belangrijk. In dat jaar reed ik 60.000 km in het buitenland en mijn vrouw zorgde voor "de zaak", en daarbij verzorgde zij ook onze (kleine ) kinderen nog, een knappe taak heeft zij hier volbracht. Iedere zaterdagochtend ging om 3 uur de wekker, en moest ik weer op pad.
Wekelijks verkochten wij 15 tweewielers en de nodige onderdelen. Op Maandag kwamen die binnen,werden schoongemaakt, gecontroleerd en geprijsd. Alles was indertijd tip top geregeld, van bindtouw tot winterbanden, van (Duits) geld tot koopcontracten. Dit soort werk is iets wat ik tegenwoordig erg mis.
Nu in 2002 is het door de drukke werkzaamheden met de oldtimers bijna onmogelijk om nog op pad te gaan, gezien het reparatie- en revisie werk wat hier constant binnenkomt, hetgeen wel dankbaar werk is.
De klantenkring stijgt ook doorlopend. Wij hebben zelfs klanten die al 25 jaar bij ons komen! Het werken aan oldtimer tweewielers geeft ons enorm veel voldoening, en dat is van het werken aan de nieuwe generatie tweewielers niet te zeggen, volgens geluiden die wij horen van collega-bromfietszaken.
Een nieuwe trend in onze hobby zijn de "liefhebbers" die op "Oldtimer beurzen" met geopende geldbuidels rondlopen en alles kopen tegen elke prijs. Dit maakt het handelen niet echt leuker. Dit is ook één van de redenen waarom wij bijna niet meer naar dit soort markten toe gaan. Op de beurzen in Wychen en Geel gaat het er veel beter aan toe omdat de deur op slot blijft, zodat iedereen gelijke kansen heeft. Door de genoemde tendens is het een bijna onbetaalbare hobby geworden, vooral wat Zündapp en Kreidler betreft. Om die reden heb ik de keuze gemaakt, ook met andere merken te werken.
Nu zijn mijn beide kinderen ook besmet met het "Oldtimervirus" (Liesbeth rijdt in een FIAT 126 en Peter rijdt in een OPEL Kadett C) echter heeft deze keuze zeker ook een financiële achtergrond. Een dure aankoop is zo gedaan maar werkt nog jaren door........!
De tijd dat een bromfiets iedere week gepoetst moest worden en regelmatig een kleine of grote beurt moest hebben, kan ik mij nog goed herinneren. Tegenwoordig rijdt men door totdat iets stuk is en dan zijn de kosten vaak veel hoger. Alleen bij oldtimers gaat dat wel anders. Die komen vaak alleen naar buiten als het 3 weken mooi weer beloofd te worden..............dan wordt er een rondrit mee gereden en verdwijnt hij weer snel onder de dekens. Deze prachtige machines zouden meer de straat op moeten......... laat die oude dingen zien en steek de "anders gezinden" de ogen uit met je prachtige Zündapp, die wel gewoon blijft lopen en waar veel mensen zich nog voor omdraaien en je nakijken.
Ook voor onderdelen weten de klanten ons altijd te vinden en mogen ze bij ons vrij rondkijken omdat wij nog niet vanachter een balie de klanten helpen. Ook staat bij ons voor de liefhebbers altijd verse koffie in de werkplaats.....! Soms zijn wij met 4 personen bezig om klanten aan hun onderdelen te helpen, en zijn er zelfs klanten die weer andere klanten helpen....!
Wij hebben een opgeruimde werkplaats waar geen olie en/of vetten "rondslingeren" , omdat er in "rotzooi" niet goed gewerkt kan worden. Een overzichtelijk magazijn zorgt ervoor dat de gevraagde onderdelen door mij direct worden gevonden. Andere mensen moeten even zoeken, maar er is wel een logica in het geheel, de 500 motoren liggen overzichtelijk in de rekken, voorvorken staan in de kratten, spatborden staan netjes bij elkaar, cilinders en cilinderkoppen staan op de rekken, enzovoorts.
Alle onderdelen zijn geprijsd , genummerd en gecontroleerd en staan sinds 1985 in de computer.
Daarom werken wij met artikelnummers, door de veelvoud aan merken en onderdelen die op voorraad zijn, waaronder Zündapp / Hercules / Puch / Kreidler / Durkopf / Maico / Aspes / Beta / Curys / Sachs / Berini / Honda ,enzovoorts.
Ook gebruiken wij de computer voor afstel gegevens / vul hoeveelheden / typenummers / klantenbestanden / gevraagd en gevonden onderdelen en natuurlijk de voorraad artikelen. Wij hebben ook een aparte computer voor onze Internet site, waar de nodige "bezoekers" op kijken. Hierop staan diverse "links" naar andere merken .Wij zijn nog volop bezig met onderhoud van onze Internet site, maar er is een prachtige site gemaakt en deze zit (voorlopig) goed in elkaar...complimenten hiervoor aan Liesbeth..........!
Als ik vandaag de dag terug kijk op de ontwikkeling van het hele gebeuren, met alle "liefhebbers" die de halve wereld af reizen om "tweewielers" te kunnen kopen, gewapend met pinpas en mobieltje, moet ik wel eens lachen want ik vind dit geen goede ontwikkeling . Als het werk dit zou toelaten zou ik graag het reizen en zoeken naar tweewielers op onze vertrouwde manier weer oppakken. Mijn contacten heb ik nog steeds en met steun van mijn vrouw en kinderen zou dit snel geregeld zijn.
Het is altijd ons streven geweest om onze klanten aan goede onderdelen te helpen zodat zij tevreden zijn want........ een tevreden klant is goud waard....! Daarom leveren wij uitsluitend de gevraagde onderdelen en geen onderdelen die stuk zijn en/of niet passen.
Toch leren ook wij nog iedere dag, waardoor wij ons steeds verder specialiseren.
U kunt ons altijd bellen en natuurlijk bent U van harte welkom in onze zaak.
Namens het Poot Tweewielers team.
Groet ik U
Piet Poot